ーケンタッキーの工場での経験は、いまでも〈ラグ & ボーン〉のものづくりに影響を与えていますか。
– Is the experience you gain from making jeans with the factory in Kentuckey still crucial to yourself and the brand’s philosophy behind manufacturing?
ウェインライト:もちろん。古いファクトリーで、職人たちが人生をかけてジーンズを縫っている姿、ベストなファブリック、本物の藍染の美しさ…。あのときの経験から、僕は自分が作りたいものに誠実であり続けることの大切さを学んだし、難しさも教えてくれた。そして、クラフトマンシップやオーセンティシティの真意についても。僕たちのもの作りに対するすべての考え方は、この経験から形成されているし、デニムだけではなく、オーセンティックなものづくりという理想は、〈ラグ & ボーン〉のすべての活動の中心にある考え方なんだ。
Wainwright:Of course. In an old factory, watching the practiced hand of craftsmen who’ve spent their whole lives sewing jeans, the best fabrics, and beauty of genuine indigo dye… From my experiences then, I learned how important it is to always be sincere about the product you want to make, and also how difficult that is. It also taught me what craftsmanship and authenticity are really all about. Our thought process regarding all of our manufacturing arose from that experience, and that authentic ideal is at the heart of not just the jeans we make at rag & bone, but everything we do.
ーそれは、キャンペーン広告の制作にも当てはまりますか。〈ラグ & ボーン〉は、早くからソーシャルメディアを巧みに用いたキャンペーンを展開するなど、広告表現や手法に独自の哲学があるように思いますが、オーセンティックなアイデアと呼ぶには、あまりにプログレッシブなようにも見えますが。
– Including the campaigns? rag & bone was one of the earliest adoptors in the fashion industry who utilized the power of social media into a campaign with a keen originality in expression and approach, which I believe is rather progressive than authentic.
ウェインライト:僕たちは、何をやるにしても他者とは違うことをやりたいと考えているし、自分たちだけでなく、ユーザーに対しても嘘をつくようなことは絶対にやりたくない。それが僕の考えるオーセンティックということ。最初のキャンペーンは、モデルにケイト・モスを、写真家にクレイグ・マクディーンを起用したいわゆるファッション広告の定石的なキャスティングだった。でも二人には最初にいつものキャンペーンと同じ方法ではやりたくない、と伝えた。
ロンドンのストリートを舞台に、ライティングは使わずにすべて自然光でフィルムで撮ったんだ。もちろん、あとの加工もほぼしていない。その後のキャンペーンでグレン・ルッチフォードに撮ってもらったときにもフィルムを使ってもらった。とにかく、人為的な操作の介在しない、純度の高いイメージをつくりたかったんだ。
Wainwright: We always try to do something different from everyone else, and we never want to do anything that could deceive our customers. To me, that’s what it means to be authentic. In our first campaign, we chose Kate Moss to be our model, and hired Craig McDean to be our photographer. This was a by-the-book approach to a fashion advertisement. But the two of them told us they didn’t want to do our campaign in the same way as other companies.
With the streets of London as the setting, all the photos were taken with natural lighting, with no additional lights used. Of course, there were almost no post-process touch ups after the fact either. For the campaign after that, Glen Luchford took film photographs for us. Anyway, I wanted to make a pure image for the brand, without any deceptive maneuvering.